نورپردازی در دکوراسیون فروشگاه ها را بصورت استاندارد انجام دهیم

مکانیزم دیدن در بدن انسان بر اساس بازخورد نور از جسم مورد نظر به چشم است.بدین صورت که نور ابتدا به جسم مورد نظر برخورد کرده و سپس به چشم انسان می رسد و چشم انسان می‌تواند آن جسم را ببیند. پس نور اصلی‌ترین عامل در دیدن ما انسان‌ها است . در مبحث دکوراسیون داخلی و خارجی هم به همین صورت نوریکی از اصلی‌ترین نقش‌ها را ایفا می‌کند اما استفاده درست و بجا از انواع نورها می‌تواند بهترین بازخورد را برای ما داشته باشد.در این مقاله سعی می‌کنیم ویژگی‌های کلی نور و انواع آن را به طور مختصر توضیح دهیم تا شما بتوانید برای خرید چراغها برای نورپردازی در دکوراسیون فضایتان داشته باشید.

 

ابتدا به توضیح پارامترهای اصلی نور می‌پردازیم:

شدت نور:

به مقدار نوری که از منبع نور در هر ثانیه در یک جهت به خصوص ساطع می‌شود می‌گویند.در طراحی معماری داخلی یک فضا بر اساس میزان شدت نوری که روی چراغ درج شده می‌توان فاصله آن از جسم و جایگذاری آن را در نورپردازی در دکوراسیون انجام داد. واحد اندازه‌گیری شدت نور کاندلا است.

            شار نوری (لومن):

            شار نوری به مقدار نوری که در هر ثانیه از یک منبع خاص ساطع ‌شود  گفته می‌شود که وابسته به مقدار انرژی نورانی قابل  رویت  آن منبع نوری می‌باشد و واحد اندازه‌گیری آن لومن است .ویژگی‌ها و عدد شار نوری هر چراغ روی بدنه یا روی بسته‌بندی  آن دیده می‌شود می‌توان بر اساس آن در نورپردازی داخلی از آن استفاده کرد

شدت روشنایی (لوکس):

شدت روشنایی با واحد لوکس اندازه‌گیری می‌شود که برابر است با یک لومن شار نوری در یک متر مربع از سطح کار به طور مثال اگر بخواهیم ساده‌تر توضیح بدهیم نور ماه کامل در شب‌های بدون ابر معادل یک لوکس است.عدد شدت روشنایی برای محاسبه مقدار نور چراغ هایی که برای یک فضا با متراژ مشخص نیاز داریم کاربرد دارد.

درخشندگی (لومینانس):

درخشندگی با تعریف علمی نور ساطع شده در واحد سطح دیده شده از یک جهت بخصوص و در تعریف عامیانه میزان تمرکز نور در یک نقطه یا همان درخشش است.واحد اندازه‌گیری آن کاندلا بر متر مربع است.ایجاد میزان درخشندگی مناسب در دکور یک فضا می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد همانگونه که استفاده نادرست از آن  وارد شدن باعث آسیب جدی به چشم و همچنین تاثیرگذاری منفی در نمایش محصولات در دکوراسیون منزل یا فروشگاه خواهد شد.

 

حالا با تعریف‌ ویژگی‌ها و پارامترهای نور می‌توانیم انواع نورها را با هم بررسی کنیم تا بتوانیم از آنها در نورپردازی در دکوراسیون فروشگاه خود استفاده کنیم.

 

نور عمومی یا محیطی(Ambient):

نور عمومی همانطور که از اسمش پیداست وظیفه روشنایی کلی محیط را داشته که اشیا را قابل دیدن کند و همچنین بتواند مسیر عبور مرور را به طور کامل مشخص نماید. نورهای عمومی می‌توانند به صورت چراغ‌های خطی، چراغ‌های پنلی و هر مدل دیگری از چراغ‌ها مورد استفاده قرار بگیرند و یکی از ویژگی‌های آنها پخش کردن نور به صورت یکنواخت در کل فضا هست.

 

نور موضعی(Task):

نور موضعی به نوعی به کمک نور محیطی می‌آید و در فضاهایی قابل استفاده است که نیاز به نور بیشتر برای یک قسمت خاص از فضا را داریم.به طور مثال برای فضای مطالعه به چراغ مطالعه نیاز هست که نوعی از نورهای موضعی حساب می‌شود .همچنین در یک فروشگاه شاید نیاز به نمایش یک محصول خاص بیشتر از باقی محصولات باشد که در اینجا از نور موضعی برای بهتر دیده شدن محصول خاص در فضا استفاده می‌کنیم.

 

نور تاکیدی (Accent):

یکی دیگر از انواع نورها برای نورپردازی در دکوراسیون ، نورهای تاکیدی هستند که که از آنها برای جلب توجه کردن یک قسمت یا یک شی یا محصول استفاده می‌شود بدین صورت که کامل آن شی یا جسم را از فضا جدا نماید و دید انسان را به روی آن متمرکز ‌کند.معمولا از نور تاکیدی بر روی تابلوهای نقاشی در موزه‌ها استفاده می‌شود که بتواند دید بیننده را به خود معطوف کند .از انواع نورهای تاکیدی می‌توان به چراغ‌های ریلی اشاره کرد.

 

نور تزیینی (Decorative):

از این نوع نور صرفاً در جهت زیباتر شدن فضا استفاده می‌شود و می‌تواند در جهت تلطیف فضا و ایجاد آرامش برای یک دکور داخلی مورد استفاده قرار بگیرد. نورهای خطی نواری، چراغ‌های آویزو چراغ‌های توکار زمینی می‌تواند از جمله این نورها باشد.

 

اکنون با توجه به شناخت انواع نور می‌توانیم انواع کلی نورپردازی در دکوراسیون داخلی  را نیز که به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود با هم مقایسه کنیم.

نورپردازی مستقیم نورهایی هستند که به طور خاص و مستقیم در محیط استفاده میشوند و می‌توانند فضا را روشن نمایند. نورپردازی روی کانتر آشپزخانه می‌تواند از نوع نور مستقیم باشد.

نور غیر مستقیم هم نورهایی هستند که به طور غیر مستقیم به چشممان می‌تابند مانند نور آباژور و نورهای مخفی که این نورها نیز می‌توانند برای سقف و همچنین دیوارها استفاده شوند .

در پایان این مقاله متوجه شدیم که نورها به چند دسته تقسیم می‌شوند و استفاده از آنها می‌تواند روی حس خوب یک فضا تاثیرگذار باشد. ترکیب نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم با استفاده از انواع نورهایی که در بالا توضیح داده شد می‌تواند فضای زیبا و جذاب برای شما به ارمغان بیاورد و هرکس با ورود به آنجا بازخورد خوبی داشته و همچنین در فضاهای تجاری بتواند در فروش آن مجموعه نیز تاثیرگذار باشد.نورپردازی در دکوراسیون فروشگاه میتواند یکی از اصلی ترین عوامل در جذب مخاطب یا مشتری باشد. 

مهندسی گلاویژ در کنار شما برای خلق فضاهای بی بدیل.